"לפוצץ את בועת המנכ"ל"

האם המנכ"ל של הארגון יודע פחות ממה שהעובדים שלו יודעים לגבי מה שמתרחש אצלם בארגון?

זו אחת השאלות הפרובוקטיביות ביותר שהועלו בחודש האחרון על ידי מוביל תוכנית המנהיגות של ה MIT, האל גרגרסן, המאמר שפרסם בשם "לפוצץ את בועת המנכ"ל" מבוסס על ראיונות עם למעלה מ 200 מנהלים בכירים, שם טוען גרגרסן שסטאטוס וסמכותיות לעיתים קרובות יבודדו את המנכ"ל ממידע קריטי שעשוי לאתגר את ההנחות האסטרטגיות והטקטיקות שבהן נוקט הארגון.

אף אחד לא מעונייןלספר לבוס חדשות רעות, כך שלעיתים דווקא המנכ"ל הוא האחרון לשמוע מידע קריטי.

זו בעיה מאד שכיחה, יחד עם זאת בעיה שניתן בהחלט להתגבר עליה. מנהיגים יצירתיים מוצאים דרכים ושיטות להימנע ממלכודת זו, אבל השיטות הללו דורשות מהמנהלים לשבור הרגלים ושגרה נוחה.

הטכניקה הראשונה היא פשוט להיות שקט יותר. במקום להיכנס רוב הזמן למצב שידור,מומלץ למנהלים לשאול שאלות את העמיתים שלהם, עליהם להשאיר מקום לאחרים לשקף את האתגרים העצומים העומדים בפניהם. מעל לכל, עליהם לצאת ל"מסע הקשבה" כדי לזהות סימנים סמויים ומוקדמים של איומים ושל הזדמנויות.

איך אתה יכול לקדם תרבות בה העובדים יכולים לדבר חופשי? וולט בטינגר, המנכ"ל של Schwab דורש מהמנהלים שלו לכתוב דוחות תקיפים ישירים וכנים אודות מה "מקולקל" בארגון. בין היתר, הוא אפילו מזמין עובדים שמעלים בעיות לבקר במטה הבכיר ולדון בהן.

כן, זה מאד נוח בבועה. אבל הנוחות עלולה להיות האויב הנוראי ביותר שלך.

(תורגם ממאמר שפורסם ב Harvard Business Review אפריל 2017).